सेल सेल सेल सेल

गेल्या महिनाभरात तुम्ही पाहिलं असेल, जिकडेतिकडे सेल, 50 टक्के सूट, मोठे डिस्काउंट वगैरे पाट्या लागलेल्या होत्या. विशेषत: ब्रँडेड कपडे आणि चपलांच्या दुकानांमध्ये. दिवाळीच्या वेळी सेल असला तर आपण समजू शकतो की लोक खरेदी करणारच आहेत म्हणून सेल लागलाय. ‘आत्ता, जानेवारी/फेब्रुवारीत काय सेल लावतात, इकडे इयरएंडमुळे टॅक्स कापताहेत कचकचीत...’ तसे ऑगस्टमध्येही लागतात सेल मॉलमध्ये, काय तर म्हणे ‘एंड ऑफ सीझन.’ म्हणजे नवरात्र/दिवाळीसाठी माल भरण्याआधी जुना माल काढून टाकायची युक्ती. आधीच वाढवून लावलेल्या किमतीवर सूट द्यायचे धंदे हे. आपण आहोतच फसायला या युक्तीला. सेल लागलाय, मग खरेदी केलीच पाहिजे, कपडे काय खराब होत नाहीत कपाटात ठेवून, लागतातच की रोज घालायला, असं आपल्याच मनाला आपण समजावतो आणि दुकानात शिरतो. बाहेर पडताना हजारभर रुपये तरी उडालेलेच असतात खिशातले.
काय आहे हे वेड खरेदीचे? आपण विचार केलाय का कधी याचा? ‘डिस्काउंट,’ ‘एकावर एक मोफत’, ‘सेल’ हे शब्द वाचले, कानावर पडले की अंगात वारं भरल्यासारखं का होतं आपल्याला? फक्त बायकांवरच हा असा परिणाम होतो असं नाही हं. पुरुषही कमी नसतात खरेदी करण्यात, हो ना? की तुमचा अनुभव काही वेगळा आहे?
मानसशास्त्र सांगतं की, नैराश्यावर खरेदी हा एक उपाय आहे. त्याला म्हणतात ‘रिटेल थेरपी.’ नवीन वस्तू घेतली की त्याबद्दल आपण उत्साही असतो, तिच्याबद्दल आणखी कोणाशी बोलतो. ती वापरतानाही आपल्याला छान वाटत असतं. यामुळे कदाचित नैराश्य दूर पळत असेल; पण त्याचा अतिरेकही उपयोगाचा नाही, यावर लक्ष ठेवलं पाहिजे. क्रेडिट कार्ड आहे, होऊ दे खर्च असा विचार करून खरेदी केली तर कार्डचं बिल आल्यावर पुन्हा नैराश्य येण्याची जास्त शक्यता.
अर्थात कधी कधी सेलमध्ये एखादी छानशी वस्तू खूप कमी किमतीत मिळून जाते, हेही खरं. पण त्यासाठी फार म्हणजे फार चांगलं नशीब लागतं. आहे का तुमचं एवढं चांगलं नशीब? सांगणार आम्हाला?

Comments

  1. an old friend Umesh Mungekar has this to say...
    Hi Mrin,
    I don't agree what you said. (My objection is for the word Branded)
    The EOSS (End of Season Sale) concept came from Europe & America, where because of climatic changes you can not use stuff meant for one season in other season. But in India (barring some parts & monsoon) you can use these throughout the year. Also the fashion here does not change rapidly. But our smart people copied this concept & now its there for good.
    In my earlier company we never used to have any Sale. But in some years except us each & every shop was offering discounts. So the we also started the Sale & trust me the volumes (quantity not the value) during the EOSS are equal to or more than Diwali volumes.
    In none of the Branded stores there is a possibility of increasing the price & offering a discount. What you say may be true to some MBO's (Multi Branded Outlets) stores which are been operated & managed by a local person & who do have their own price tag system.
    After the manufacturing is done for any product & before sending it to market its mandatory to put label with many specifications. i.e. Size, manufacturers name, Marketed by, Material used...... that also includes Price & Manufacturing date of the product. This tag can not be duplicated. And this is where the MBO works (I'm not saying all MBO's do it) since they remove company tags & prepares similar tags which they change as per situation.
    But for sure with the Retail Industry doing very badly this year most retail stores are doing 20%-30% less Retail Sell than last year & with piled up inventory they do not have any option but to clear the same to bring in the new inventory for the coming Marriage season. This is the very reason why most of the brands have started EOSS before Christmas this year. The marriage season is between March to June but the purchasing do start a month before, so the need to clear the old stocks.
    Please note that the smart Indian Customers know which Store you get genuine discounts & where there are chances of getting cheated. Also customers now a days do wait for the discounts & make purchases for next season for non perishable goods. This way stores do clear their inventory & customers get discounts.
    Do remember for any good retailer the Customer is King. And you can cheat once but you will loose the opportunity for the lifetime.

    ReplyDelete

Post a Comment